Tuesday, February 5

De Grote Boodschap # 06

Hmm, dinsdag. Tijd voor de Grote Boodschap... Waar zal ik het nu weer eens over hebben... Ah, wacht: daar komt de inspiratie...rrrrrrrrrrr...

De Superwissel

Misschien ben ik de enige, maar ik ben er fan van om zo nu en dan eens een andere supermarkt te bezoeken dan mijn reguliere. Misschien kun je je herinneren dat ik een weekje of twee geleden een blogje schreef over een vermoeid avondje. Ik had die dag ook een experiment uitgevoerd: welke supermarkt is dichterbij: die in Kortenhoef of in Kerkenlanden? Nou, hoe ineffectief dat experiment ook was, het bracht me wel aan het denken. Wat deed het er in hemelsnaam toe waar ik mijn boodschappen doe? Wat was nu mijn specifieke reden om dat experiment te doen? En daar ben ik nu dus eigenlijk achter.

Blijkbaar hou ik van afwisseling. Of wat minder zelfvleiend: ik ben boodschappenpolygaam. Ik weet niet: het doet me plezier om nieuwe gangpaden, andere merkvolgordes, spannende broodafdelingen en verrassende stellingen te ontdekken. Een soort supermarktsafari is het eigenlijk.

Tijdens mijn studententijd was het nog niet zo erg. Ik ging meestal in de buurt van de school bij de Edah (waar ik een keer in de rij stond bij Esther Duller (B-BN'er) die ik zo snel niet herkende en die ik derhalve zeker een halve minuut heb staan aanstaren tot haar woedende brandende blik me mijn ogen deed afwenden. Toen ik bij de kassa wegliep, drong het ineens tot me door wie het was en riep ik luid: "Ohhh! Esther Duller!"), en verder deed ik de dagelijkse boodschappen bij... ehm... hoe heette het ook weer? Hmmm, nou daar kom ik zo snel niet op (even een applaus voor mijn uitstekende geheugen aub), maar ik weet nog wel dat de dochter van de receptioniste van mijn school er werkte. Niks speciaals daar.

Toen ik net verhuisd was binnen Hilversum moest ik op zoek naar een supermarkt die wat meer in de buurt lag. Ik kwam na wat omzwervingen terecht in de Hoogvliet, een supermarkt die wel wat weg heeft van een kringloper met etensartikelen. Niet zo'n hoogstandje dus, maar ik was zeer verheugd: de gangpaden waren in deze supermarkt diagonaal! Wauwie! Wat een fris, vernieuwend idee! Mijn blijdschap duurde ongeveer 3 boodschappenritjes. Ik was toch wel snel uitgekeken op de revolutionaire diagonale winkelinrichting en de ondermaatse productkwaliteit begon tot me door te dringen. Geen Hoogvliet meer dus.

De volgende hype was de Super de Boer. Deze had maar liefst vijf voordelen! Ten eerste: een parkeerdak met een super-duper groovy oprijlaan. Wheeee! Ten tweede: een lift! Yaaaay!! (Goed, ik begrijp dat die eerste twee voordelen wel erg onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, maar goed...) Ten derde: er staat een fonteintje bij de ingang! Wooooei! Ten vierde: bij de vleesafdeling bevindt zich een volautomatisch poppenorkestje dat doorlopend musiceert! Whaaa! Ten vijfde: er is een hele drogisterij binnen de winkel! Joeeee!!!

En toch... ik ben er al in geen tijden meer geweest. Ik weet niet: misschien is het gewoon een beetje veel. Zoveel voordelen overdonderen me gewoon...

Na de Super de Boer heb ik even een heel zuinige periode gehad: de Aldi en de Lidl waren aan de beurt. Vooral de Lidl eigenlijk. Ik heb echt heel veel boodschappen gedaan daar, en voor bijna niks! Het leukste aan de Lidl was eigenlijk het winkelend publiek. Wat een types zeg! Degene die ik me nog het best herinner is de man die ALTIJD buiten de winkel in zijn volautomatische invalide-karretje zat te wachten. Waarop hij wachtte weet ik eigenlijk niet. Zal zijn vrouw wel geweest zijn, maar ik twijfel aan de waarschijnlijkheid van de gelijkheid van mijn en haar boodschappenmetabolisme. Je kunt me niet wijsmaken dat zij en ik ALTIJD tegelijkertijd boodschappen deden... Maar goed, zeg nooit nooit. Misschien heb ik wel een boodschappendubbelganger. Zou grappig zijn. Hmm, nou ja.

Wat er helaas aan de Lidl ontbrak was het lekkere-volle-tassen-gevoel. Eerder een volle-doos gevoel, eigenlijk. En, wees eerlijk: wie wil er nu een volle-doos-gevoel?

En nu, na zo'n jaar of drie, ben ik een klein beetje gesetteld. Het is òf Kortenhoef (Super de Boer zonder parkeerdak/lift/fonteintje/poppenorkest/drogist) òf Kerkenlanden (AH met verukkelijk Gooische mensen). Beetje saai eigenlijk he? Misschien is het weer eens tijd voor een wissel...?

1 comment:

sytske said...

jeeeeeee! een boodschappenblog!!
Ik voelde dat ik nog even op je blog moest kijken voor ik weer aan het werk kon hehe.
X

p.s. Het is een endje weg, maar bij Lille in de buurt heb je een Auchan, dat is zo'n Franse MEGA-supermarkt...miss een ideetje ? :P