Tuesday, January 15

De Grote Boodschap # 03

Ik dacht vandaag terug aan de laatste keer dat ik MEGA-BOODSCHAPPEN heb gedaan. Ik ben bang dat dat al een treurig lange periode geleden is... Als er iets is wat ik graag deed en waar ik altijd met plezier naar uitkeek, dan waren het de MEGA-BOODSCHAPPEN wel.

Het begon altijd hetzelfde: de stufi en het salaris waren binnen, en ik lag 's avonds op bed. Ik lag te bedenken wat ik moest doen de volgende dag. Eerst kwam in me op dat ik sowieso boodschappen moest doen, en dat ik verder nog moest... Daar stopten mijn gedachten dan, en bereikte ik een mentaal hoogtepunt: geld + tijd + boodschappen = MEGA-BOODSCHAPPEN!!!

Laat ik eerst eens wat uitleg geven. MEGA-BOODSCHAPPEN zijn meer dan gewone boodschappen. Ze zijn ook meer dan wekelijkse of zelfs twee-wekelijkse boodschappen. Eigenlijk zijn de MEGA-BOODSCHAPPEN de moeder van alle boodschappen.

De atoombom tussen de strijkers, de Niagara tussen de beekjes, de Ferrari tussen de Daihatsu's.

Voor de MEGA-BOODSCHAPPEN trek je altijd een hele ochtend of een hele middag (liefst allebei) uit. Je zorgt dat je op een weekdag naar de winkel gaat en je haalt je auto (of fietstassen, moehahaha) helemaal leeg om plaats te maken voor de komende lawine aan boodschappen.

Voorbereiding is essentieel. Loop met een blocnote door je hele huis en noteer ALLES waarvan je denkt: 'Hee, dat is bijna op' of zelfs dingen waarvan je er nog maar 1 hebt. Dat is echt ALLES, hè? Niet denken: 'Ach, daar doe ik nog wel een paar dagen mee'. NEE! ALLES ALLES ALLES!

Beperk je alsjeblieft niet tot de keuken, dat is een beginnersfout. Sterker nog: begin in een kamer waar je nooit een boodschappencheck doet, zoals de slaapkamer. Ga maar na wat je allemaal kan gebruiken: extra kledinghangers, nieuwe (extra) lampen, wasknijpers (dat is bij mij in de slaapkamer), zalfjes, creme-pjes, nieuwe strijkplankovertrek, stofzuigerzakken (ook in de slaapkamer bij mij), etc etc etc. Kijk na iedere kamer wat je hebt genoteerd, en verdubbel dan alle aantallen. Ik weet dat dat overdreven klinkt, maar het zijn dan ook MEGA-BOODSCHAPPEN.

Mischien wel de belangrijkste kamer is de badkamer. Hier kun je pas echt pagina's vullen: bleekmiddel, toiletblokjes, extra voorraad douchegel, shampoo (gaat nooit zo hard bij mij, maar goed), een legertje deo's, pijnstillers, watjes, wattenstaafjes, WC-eend, WC-gans (moehahaha), scheermesjes, scheerschuim, scheerkwast, toiletpapier, enzovoorts.

De laatste stop van de boodschappencheck is de keuken. Ga AL je kastjes na en schrijf schrijf schrijf. Alle dingen waarvan je er normaal maar 1 of 2 in huis hebt, ga je aanvullen met minimaal 4. Denk maar aan dingen die hard gaan als zout, peper, koffie, suiker, rijst, pasta en dergelijken. Vooral de zaken die lang houdbaar zijn uiteraard.

Binnen de keuken is er ook nog een volgorde: de koelkast komt als laatst. Van houdbare dingen is binnen de MEGA-BOODSCHAPPEN bijna geen sprake. Je kan wel een flinke voorraad vlees inslaan om in te vriezen natuurlijk en ik haal vaak ook een stuk of vijf flessen siroop om weer een hele tijd vooruit te kunnen.

Goed. Als je je blocnote vol hebt, en je staat te spingen om te gaan, is het tijd om heel even te gaan zitten. Drink een kopje koffie (of thee, als je dat lekkerder vindt) en eet eventueel wat (optioneel, maar wel aan te raden: shopping fuel). Zoek alle boodschappentassen die je hebt bij elkaar, tezamen met kratjes, kisten en dozen. Doe makkelijke schoenen aan.

Nu is het tijd om te gaan. Je hebt een zware paar uur voor de boeg! Wees fit! Wees moedig!

Stap de auto in (of de fiets op) en begeef je naar de supermarkt. Het avontuur begint wanneer de schuifdeuren zich openen... en daar ga ik volgende week over verder...

2 comments:

sytske said...

kattenbrokjes, kattengrind en kattenzakjes (met nat voer weet je wel) !
:)

Jenny said...

Het is me nu in ieder geval duidelijk waarom je altijd blut was... ;)