Tuesday, January 8

De Grote Boodschap # 02

Kinderen. Oh wat zijn ze lief. Oh, wat zijn ze schattig. Oh, wat zijn ze... Nee. Laten we niet overdrijven. Zo leuk zijn ze nu ook weer niet. Een goed observatiepunt voor het spotten van niet-leuke kinderen is uiteraard... in de supermarkt.

Of sowieso in elke andere winkel eigenlijk. De supermarkt is alleen erger omdat de factor 'haast' ook altijd nog meetelt. Ik heb best medelijden met die moeders, die met de voltallige kroost door de supermarkt moeten rennen.

Ja.

Maar eigenlijk heb ik toch meer medelijden met mezelf.

Goed, kinderen dus. Laten we maar weer eens een lijstje maken.

1. Baby's

Ik vermoed dat supermarkteigenaren op een supergeheim vergaderingen ooit hebben besloten om in het airconditioningsysteem van elke winkel een speciaal apparaatje toe te voegen dat detecteert of er baby's in de zaak zijn. Zodra er één is gesignaleerd, wordt een stofje vrijgegeven dat met de lucht meedrijft en dat enkel baby's kunnen ruiken. Ik zou zo niet weten wat dat zou kunnen zijn, maar ik kan me zo indeken dat het NIET iets lekkers is. Volgens mij is dat de enige juiste verklaring voor het CONSTANTE gehuil dat vanuit de kinderwagens de winkel wordt ingebulderd. Goed, ik zal niet TE gemeen worden, want ik kan me best voorstellen dat het lastig is om voor iedere supermarkttrip een oppas te regelen. Ik vraag maar één ding: bel me even als je naar de winkel gaat, moeders. Dan blijf ik lekker thuis. Krijg ik ook geen kinderwagen tegen mijn schenen gedouwd.

2. Hebben, hebben, hebben

Als kind in een supermarkt ben je eigenlijk als een God in Frankrijk. Overal snoep, overal chips, overal lekkers! Leuke gangen om doorheen te rennen, tal van mensen om te irriteren! Wat een walhalla! Dat kinderlijk enthousiasme, hoe schattig het de eerste drie seconden ook is, slaat heeeel snel om in hebberigheid:

Kind: "Mama, mag ik dit?"

Moeder: "Nee".

Kind: "Maar...maar..."

Moeder: "Ik zeg nee, Floris (welkom in 't Gooi). We hebben genoeg snoep in huis".

Kind: "Maar... Maar deze hebben we niet! Mamaaaaa!"

Moeder: Floris van Overdonk-Chadrille! Wil je nu onmiddellijk ophouden!"

Kind: "MAMAAAAAAA!!!"

Op dit moment van de 'conversatie' tussen moeder en kind laat Floris zich op de grond vallen en begint met zijn gebalde vuisten op de vieze tegelvloer te trommelen. Moeder probeert hem eeerst met lieve woordjes te sussen, maar al snel krijgt het supermarkt-irritatie-virus haar te pakken en me ruwe hand trekt ze het kind overeind en een ander gangpad in. Luid blerend wankelt Floris achter haar aan. Dit alles vindt plaats in het gangpad waar jij probeert een pak koekjes uit het schap te pakken.

Overigens: een goede manier om een kind als Floris aan te pakken, zie je in de volgende reclame:


3. Zoek

"Mama?"

"Mama...?"

"Mama?!"

"MAMA!"

"MAMAAAAAAAAAA!!!!!"

Deze opvolging van kreten (opgevolgd door gehuil)kun je te horen krijgen wanneer een kind zijn of haar moeder uit het oog is verloren, wat zo ongeveer elke 14 seconden gebeurd in een supermarkt. Ik weet niet zo goed voor wie ik partij moet kiezen hier. Ik twijfel tussen moeder (kan ook niet constant opletten natuurlijk) en kind (dit is wel heel zielig). Toch kies ik weer lekker voor mezelf. Ik bedoel: zorg gewoon dat je je kind stevig vastbindt aan je karretje. Lijkt me voldoende. Tegen kinderen zeg ik: neem een keukentrapje mee om de winkel te kunnen overzien.

Oeh, ik krijg een idee! Kan er niet een soortement Tom-Tom voor in de supermarkt worden bedacht?

4. Vaders

Moeders met kinderen zijn erg, maar vaders met kinderen zijn een ramp. Ieder verstandig denkend mens weet dat 'daddies mean fun, mommies mean business'. Kinderen, sluwe krengen dat het zijn, weten dat ook en zijn overgelukkig als ze eens met papa naar de winkel mogen. Dat betekent namelijk: geen regels! Geen overzicht! Geen grenzen! Doe wat ik doe als je een vader met kinderen in je supermarkt ziet: rennen!

En om één en ander te illustreren:

1 comment:

sytske said...

Ik denk, waar zou dat reclame voor zijn?
WAHAHAHAHAHAHAHA!