Friday, June 6

De Grote Boodschap # 15

Aaaah, wat lekker! Eindelijk weer eens voer voor een nieuwe Grote Boodschap! Niet echt smakelijk voer, overigens, maar goed...

Ik ben net best wel geschrokken toen ik een kleine boodschap deed in de Super in Kortenhoef en ik verliet de winkel met een dilemma.

Het volgende gebeurde: ik had mijn boodschapjes bij elkaar gezocht (welgeteld twee producten) en stond te wachten bij de kassa achter een oude man met petje en gestreepte polo. De man had een doosje op de band staan met daarin twee blikjes bier, en in zijn hand had hij nog een extra blikje, dat hij overhandigde aan de caissière. "Eentje?" vroeg het meisje, en de man antwoordde krakerig dat er nog twee blikjes in de doos zaten.

Terwijl deze kleine uitwisseling plaatsvond, passeerde ons aan de linkerzijde een man die nogal bedreigende en wantrouwende blikken wierp op de oude man. Ik mocht hem meteen al niet eigenlijk, en toen ik zag dat hij een naamplaatje op zijn overhemd had, en dus blijkbaar een medewerker was van de Super, stoorde zijn roofdier-achtige gedrag me nog mer. Wat stond-ie nou te loeren! Met zijn rattenkop en stomme overhemd dat moeite had te kiezen tussen de kleuren roze en oranje. Rozanje, zeg maar. Terwijl de oude man aan het afrekenen wilde beginnen, stapte de Rattenkop op hem af. Met de handen op zij heupen bracht hij zijn hoofd dicht bij een behaard oor van de oude man. "Zullen we de bekertjes erbij doen?" fluisterde hij semi-vertrouwelijk en ik zag de oude man schrikken.

En toen, tot mijn verbazing, haalde de oude man een stapeltje verpakte plastic bekertjes vanachter zijn rug vandaan en gaf ze beschaamd aan de caissière. Het meisje deed wijselijk of er niets aan de hand was en haalde de bekertjes over de scanner, terwijl de Rattenkop streng toekeek. "Goed zooo..." mompelde hij megalomaniakaal en wreef in zijn handen als een slechterik in een clichématige superheldenfilm. "Dank u wel..." zei de oude man zachtjes en treurig en keek naar zijn handen, terwijl de Rattenkop met grote stappen wegliep.

Ik keek dit alles geschokt aan: was ik hier getuige geweest van een bijna geslaagd geval van bejaarden-winkeldiefstal? Toen de oude man vertrokken was, probeerde ik mijn verbazing tijdens het afrekenen over te brengen en/of te delen met het meisje achter de kassa. Die was het hele geval alweer vergeten, leek het wel, en omdat ik niemand had om samen geïntrigeerd mee te zijn, liep ik met een opgewonden en naar gevoel de winkel uit. Wat me nog het meest verbaasde was dat ik gewoon even niet wist wie er in het voorgaande voorval nu eigenlijk de boosdoener was! Technisch gezien was het natuurlijk de oude man die een stapeltje bekertjes van 70 cent probeerde te ontvreemden uit de winkel, maar gevoelsmatig had ik de schurkenrol al helemaal toebedeeld aan de Rozanje Rattenkop, met zijn maniertjes en zijn bespieden en zijn evil klinkende "Goed zooo...".

Was het niet een beetje kleinzielig om de oude man, die waarschijnlijk niets te besteden had zo kleinerend aan te pakken? Zat de Rozanje Rattenkop nu in het magazijn grote verhalen op te hangen over hoe hij de zoveelste geriatrische bekerroof had weten te voorkomen, terwijl de 14- en 15-jarige medewerkertjes met open monden aan zijn lippen hingen?

Van de andere kant: wie weet hoeveel bekertjes de oude man al heeft weggesnaaid uit de Super...? Misschien heeft hij wel zijn hele badkamer bekleed met de goedkope plastic bekertjes, als een soort gigantische omgekeerde eierdoos-look! Van alle keren dat hij zijn gruwelijke misdaad heeft gepleegd, was dit wellicht pas de eerste keer dat hij werd betrapt, en zal HIJ vanavond tegen zijn bejaarde vrienden en vriendinnen als een berimpelde Robin Hood vertellen over zijn ontmoeting met zijn grootste rivaal: Rozanje Rattenkop.

Eigenlijk blijkt het al uit mijn beschrijvingen, hè? Ik trek partij voor Rimpel Hood, wegens misschien wel alle verkeerde redenen... Ik zie uit naar het vervolg waarin Rozanje Rattenkop en Rimpel Hood elkaar bestrijden tijdens een hevige onweersbui op de daken van Kortenhoef, een gevecht met als wapens een dodelijke boodschappenscanner en een zwaard gemaakt van plastic bekertjes...

No comments: