Saturday, March 8

De Grote Boodschap # 10

Ik had nog een Grote Boodschap in te halen... Die doe ik dus nu maar. Dinsdag volgt dan weer de volgende en ga ik proberen weer op schema te blijven...

Ik had pas een gesprekje met collega N. over wat er haar opvalt in de supermarkt. Ik moet toch ergens mijn inspiratie vandaan halen, nietwaar? Collega N. beantwoordde mijn vraag over opvallendheden vrij vlug: de smurfenrage. Uiteraard. Hoe kon het aan mijn aandacht ontsnapt zijn? Ik trek het echter wat breder: ALLE supermarktkrages.

Ik moet er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik me niet zozeer STOOR, dan wel me verkneukel om alle waardeloze producten die ons worden aangesmeerd. Ik kan me echt helemaal geen enkel artikel herinneren dat mij zo tot waanzin dreef dat ik het MOEST hebben. Ik heb dus nooit kwijlend bij de kassa staan vragen om voetbal-, He-Man-, My Little Pony-, Wat Dan Ook-plaatjes, terwijl die toch echt heel populair waren toen ik jong was.

Tegenwoordig pakken ze het iets anders aan: je hoeft niets meer te KOPEN, maar je KRIJGT HET ER GRATIS BIJ!!!! Ik schrijf dit met hoofdletters omdat supermarken het je ook op die wijze door de strot duwen, bij wijze van spreken (een smurf in je strot lijkt me wat lastig... Hoewel, ze kunnen wel door een waterkraan, natuurlijk).

Eigenlijk een heel slimme aanpak: als ouder zie je er waarschijnlijk geen been in om nèt dat ene pak keukendoekjes mee te nemen om aan de 25 euro te komen, waardoor je een gratis sloeberig, door hongerige-buikjes-kinderen-in-elkaar-gezette Wuppie mee naar huis te krijgen. Dat na twee dagen uit elkaar valt. Of giftig blijkt te zijn. Of gewoon blijkt te zijn wat het is: rotzooi en huisvervuiling.

Nu mag het bekend zijn dat ik een beetje een schoonmaakfreak ben. Dat wil zeggen: ik hou er niet van heel veel rommeltjes te hebben staan en ik kan pas werken als mijn huis is opgeruimd, de afwas is gedaan, de was is gestreken en de wc is geschrobt. Ik kan dus ook niet tegen honderden kleine frummeltjes om me heen. Dat leidt alleen maar af. Geen kloterige kleine kut- (oeh mooie alliteratie) prullen voor mij, dus.

Goed, ik blijk me dus toch weer meer druk te kunnen maken over iets, waarvan ik van tevoren dacht dat het me koud liet... Nou ja, alles waar onnodige heisa om gemaakt wordt (ahum...'Fitna', iemand?) schiet me al snel in het verkeerde keelgat. Dat is ook waarom ik me boos en geïrriteerd omdraaide (en een oude vrouw voor de voet liep) toen ik een volwassen man niet al te lang geleden zeer teleurgesteld zag kijken toen bleek dat de Mega-Wuppies op waren...

1 comment:

sytske said...

Ik heb wel gemerkt dat je met die smurfen heel wat gedaan krijgt door brugklassers hahaha