Friday, June 29

"MOORD!"

Om te beginnen: ik ben zo blij dat ik eindelijk de kop "MOORD!" heb kunnen gebruiken! Jaren geleden zat ik in een KWT-uur (Keuze Werk Tijd, een soort voorbode van de 2e fase: simpel gezegd een makkelijke manier om scholieren bezig te houden en toch geen les te hoeven geven), en ik was een suffig boekje te lezen. Volgens mij was het een detective-verhaaltje dat 'De Kat die Vreemde Zaken At' heette en dat ging over een detective met zijn kat die samen moorden oplosten. Hoe dan ook, ik bleef die dag telkens steken op één en dezelfde pagina, en om preciezer te zijn, bij één de dezelfde regel. De detective komt ergens binnen, ziet het lijk liggen en zegt (je raadt het al): "MOORD!" Om één of andere reden bleef ik telkens bij die zin terugkomen, omdat ik telkens werd afgeleid. Sindsdien is die kitscherige, decadente uitroep in mijn geheugen blijven steken en ik heb gepopeld om hem eens te gebruiken.

En nu heb ik dus een reden. De toedracht: ik kwam gisteravond mijn slaapkamer binnen met de bedoeling om nog even te lezen en dan te gaan slapen. Ik verheugde me al op het boek The Subtle Knife, een echt WVB*, dat ik van Jenny had geleend en waar ik m met plezier doorheen worstel. Toen ik mijn dekens terugsloeg en de schakelaar van mijn bedlampje bediende, werd aan mij een gruwelijk schouwspel onthuld.

Ik zag twee spinnen in een dodelijke omhelzing aan een draadje hangen, vlak boven mijn bed. De twee waren het gevecht al voorbij, en het was me duidelijk dat de grootste van de twee had gewonnen. Verfomfaaid hing het kleine exemplaar, met de pootjes opgekruld, heen en weer zwierend aan zijn doodsdraad. Op dat moment ging er een glimlach over mijn gezicht en fluisterde ik met geschokte ondertoon in mijn stem: "MOORD!"

Ik liet mijn gedachten over het schouwspel gaan en besloot uiteindelijk dat het hier een crime passionel betrof. Mevrouw spin had haar geliefde vermoord, zoals gebruikelijk is onder spinnen na het uitvoeren van de liefdesdaad. Toen ik de twee ex-geliefden had verwijderd van boven mijn bed, kroop ik in bed en liet mijn gedachten gaan over de mogelijkheid van mijn eigen gewelddadige dood. Ik hoop echt dat er dan iemand binnenkomt en "MOORD!" uitroept...

*WVB: Wallen Veroorzakend Boek, een boek dat je, zonder dat je het eigenlijk wil, ontzettend lang wakker houdt, omdat je niet kan stoppen met lezen. Zulke korte nachten veroorzaken onherroepelijk wallen...

No comments: