Wednesday, April 28

Raus! Raus!

Af en toe word je zo moe van Gasten... Ik zeg wel eens: 'de horeca zou heel leuk zijn als er geen gasten zouden zijn', en mijn collega's zijn het daar vaak ook mee eens. Zoals vanavond. Ik was heen en weer aan het rennen tussen drie nieuwe gasten die heel veel aandacht nodig hadden, een koffiemachine die geen bonen meer had, een vergaderzaal die heel precies gezet moest worden en wat al niet meer, toen een vrouw naar me toekwam met haar handen vol met lege glazen. Ze had de look van een vrijgezelle tante uit de jaren 40. Strak, onbeweeglijk haar, een rok gemaakt van jute en een zeer degelijk -truttig, dus- vestje. Ze zette de glazen voor mijn neus neer, en vroeg me of ik een koffiebestelling kon opnemen. Ik was heel even met stomheid geslagen. Waarom moest ze de glazen meenemen? Maar goed: ik naar de tafel: de dame in kwestie had alle overige glazen naar één kant van de tafel geschoven, voor de neus van één van haar tafelgenoten. Aangezien het een tafel van 15 gasten betrof, bevond de tafelgenoot zich achter een onneembare vesting van longdrinks, spatjes en wijnglazen.

Ik had op dit moment heel pesterig kunnen gaan doen: ik heb een hekel aan mensen die zelf gaan opruimen en het heft in eigen hand nemen, maar de waarheid was: de vrouw (en haar tafelgenoten) hadden inderdaad wel heel lang op me moeten wachten. Wat daarvoor de reden was, is niet eens belangrijk, aangezien de gast uiteindelijk toch gelijk heeft. Ik heb dus mar netjes de boel opgeruimd en de koffiebestelling opgenomen.

Maar toch, af en toe zou ik gewoon graag het volgende doen:

No comments: