Saturday, April 24

Kippeling

Ik kom uit de supermarkt met een volle tas: katteneten, brood, vruchtensap etc. Zie ik daar een kar staan van Poelier Floor, welbekend in Hilversum en omstreken met daarvoor een bord met daarop 'Kippeling'!

Ik denk: 'kippeling'?, en neem een kijkje in de vitrine van de kar. Voordat ik een goede blik heb kunnen, vraagt een smoezelig uitziend meisje in de kar mijn aandacht door "Kan ik u helpen?" te vragen. Ik denk: ik ga er gewoon voor, Ik doe het gewoon! Mijn mond praat mijn hersenen voorbij, al zeggende: '1 portie kippeling alstublieft', en voor ik het weet zit ik in de auto naar huis, me mentaal voorbereidend op de verassing in de warme zak naast me op de passagiersstoel.

Een half uur later zit ik thuis achter een leeg bord met een leeg gevoel. Wat een teleurstelling! Kippeling is precies wat je denkt dat he is: kibbeling maar dan met kip. Met andere woorden: stukjes kip met veel te veel deeg er omheen in de frituur geflikkerd en dan zo lang gebakken dat zelfs het frituurvet zich ervoor schaamt. De met zachte tikken op mijn bord belandende donkerbruine klompjes waren me behoorlijk tegengevallen. De zachte tikjes hadden misschien al alarmbelletjes moeten laten rinkelen. Niets dat lekker gebakken is moet tikken: het moet plokken, zoals we allemaal weten.

Niets voor mij, die kippeling...

No comments: