Thursday, June 10

Plintdekselkapje

Plintdekselkapje.

Ik moet lachen als ik het woord zie. Het is echt zo'n vakjargonwoord. Dat krijg je als je de gebruiksaanwijzing van je wasmachine leest. Dan kom je in aanraking met je plintdekselkapje. En je gaat eens wat meer nadenken over het 'vuilniveau' (of de 'vuilheidsgraad') van je wasgoed. Bovendien leer je het verschil tussen pluisproducerende en pluisverzamelende was en kun je je gelukkig en trots prijzen met een machine die zowaar een 'instabiliteitsdetectie- en correctiesysteem' heeft.

De passage die me het meest greep was deze:

'Het wasmiddel kan zich eveneens ophopen aan de binnenzijde van de holte. Deze moet regelmatig met een oude tandenborstel gereinigd worden.'

Wat ik me ten eerste afvraag is: waar zit eigenlijk de BUITENzijde van de holte? En moet die ook worden gereinigd?

Ten tweede: moet het per se een OUDE tandenborstel zijn? Mag het geen nieuwe zijn? Is dat slecht voor de binnenzijde van de holte? Of voor de tandenborstel? Trouwens: mag het eigenlijk ook een oude ELEKTRISCHE tandenborsel zijn?

Dames en heren; welkom in mijn hoofd. Zo gaat het dus de hele dag. -zucht-

Nee, okee, even serieus. Die vragen hierboven stel ik mezelf niet echt, maar ik moet zeggen dat ik wel even twijfelde aan de node van het woord 'oude'. Mensen zullen toch heus wel weten dat ze niet hun huidige tandenborstel moeten pakken, waarmee ze vervolgens happy weer hun tanden reinigen? Moeten ze daar nu echt 'oude' bij zetten? Wat is 'oud', eigenlijk? Wie bepaalt dat? Is een tandenborstel van een half jaar oud? Of is dat een soort puber-tandenborstel, nog in de bloei van zijn leven?

Weet je: misschien zijn de wasmachineproducentmensen gewoon bang dat als ze het er niet bijzetten, ze straks aangeklaagd worden door een gebruiksaanwijzinglezer die nietsvermoedend en ongewaarschuwd zijn gloednieuwe super-de-luxe Dolce & Gabbana tandenborstel lichtjes beschadigt door tegen wat opgehoopt wasmiddel aan de binnenzijde van de holte te wrijven.

Oh, daar ga ik, weer... Ugh, mijn hoofd... Ik ga maar even ontspannen met mijn plintdekselkapje spelen.

No comments: