Thursday, August 23

At the break of Dawn

Al een tijdje was Jenny (goede vriendin en eigenaar van collega-blog The Writing Tree) bezig aan Het Grote Nutteloze Verhaal (GNV). Voor wie het zich afvraagt: deze titel ontstond vanwege het feit dat het verhaal een zogenaamde 'fanfic' is, oftewel fan fiction, oftewel een verhaal geschreven naar aanleiding van of geïnspireerd door een ander verhaal. Jenny was ervan overtuigd dat de 'fanfic'-eigenschap haar verhaal volledig nutteloos maakte, waar ik het overigens niet mee eens ben.

Jenny baseerde haar verhaal op de boeken van de 'Temeraire'-reeks: een serie fantasy-boeken, spelende tijdens de Napoleon-oorlog. In de boeken wordt verteld dat er in die oorlog een rol was weggelegd voor draken, die met hun berijders en speciale krachten een bijdrage leveren aan de krijgsmacht. We volgen kapitein Laurence, die zich bezighoudt met deze draken, en in de serie allerlei avonturen meemaakt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de boeken niet heb gelezen, maar gelukkig had Jenny daarmee rekening gehouden: ze schreef een overduidelijke introductie waarin de regels van de wereld waarin het zich afspeelt goed omlijnd worden en waarin de personages kort worden voorgesteld.

En nu is het dan eindelijk zover! Nadat het GNV was beoordeeld door ouders en vriend, werd het voorgelegd aan Kato en mij. En ik kan zeggen: het is een beauty! Geschreven in prachtig Engels, met boeiende personages, een spannende plot en uiteraard een verrassende twist aan het einde heeft Jenny wat mij betreft haar beste werk tot nu toe afgeleverd! En nee, ik overdrijf niet! Ik betrapte mezelf op een openhangende mond tijdens het lezen, misschien is dat een aanwijzing voor Jenny's schrijftalent.

Je kan At the break of Dawn -handig opgedeeld in delen en met de introductie als optie- lezen op de speciale blog die Jenny ervoor heeft aangemaakt.

Veel leesplezier!

1 comment:

Anonymous said...

Ha Wouter,
Wat een schitterende recensie! Hoe kunnen we dit verder openbaar maken? Verplicht laten lezen op de middelbare scholen of zullen we het gaan voorlezen in parken, winkels, waar dan ook? Groeten, leni